HRV viser lavt energinivå og utbrenthet

HRV (hjertevariabilitet) kan gi svar på årsaker til lavt energinivå

Det moderne samfunnet kjennetegnes av et antirytmisk liv fjernt fra naturen. Studie om kroppens rytmer kalles for kronobiologi, og er et viktig område innenfor moderne medisin. HRV (hjertevariabilitet) er en av de viktigste rytmene vi mennesker har, og gir et godt innblikk i kroppens helsetilstand og energinivå.
Se for deg at du står på stranden og ser på solnedgangen. Den er vakker rosa og solstrålene varmer fortsatt opp huden. En ting har ALDRI skjedd i naturen: solnedgang og soloppgang på samme tid!

PC-skjermen signaliserer til kroppen at det er dagslys og ikke tid for å produsere søvnhormonet melatonin og det kan pårvike HRV (hjertevariabilitet) om natten. Når jeg bruker skjermer på kvelden gir det motstridende signaler til kroppen min om at det er solnedgang og soloppgang på samme tid. Den blir forvirra!

3 viktige grunner til lavt energinivå sett ut i fra kronobiologi og HRV (hjertevariabilitet):

  • Urytme i nervesystemet - for mye STRESS!
  • Urytme i form av dårlig søvnkvalitet
  • Urytme i pust og hjerteslag - stresspust!

Vi skal se nærmere på disse 3 viktige årsakene til lavt energinivå og hva du kan gjøre for å komme tilbake til naturlige rytmer og sunn HRV (hjertevariabilitet). Slik at kroppen kan lade opp batteriene og skape mer energi i hverdagen. 

HRV (hjertevariabilitet) og energinivå

Kronobiologi - rytmer er kilden til liv

Kronobiologi er studie av organismers biologiske rytmer. Alt i vår materielle verden er påvirket av rytmer! Det er lett å legge merke til rytmene i naturen:

  • Dag og natt
  • Vinter og sommer
  • Fødsel og død

Uten disse rytmene er det ingenting i vår materielle verden som ville eksistert. Vi trenger kontrastene og forskjellen mellom f.eks. lys og mørke.

En av rytmene vi finner i menneskekroppen er sammentrekningene og avslapningsperiodene til hjertet. Variabiliteten mellom hjerteslagene kalles for HRV (hjertevariabilitet). 

Mennesket kommer fra naturen, og vi er nært forbundet med moder jords rytmer. Når det blir mørkt om kvelden begynner kroppen å produsere søvnhormonet melatonin som vi trenger for en god natts søvn og sunn HRV (hjertevariabilitet) om natten. Kronobiologi og rytmer er kilden til liv - og noe vi trenger å ta hensyn til for en god helse og velvære. 

HRV (hjertevariabilitet) og utbrenthet

Schumannsfrekvensen og kronobiologi

Vi blir påvirket av moder jords "hjerteslag" gjennom Schumannsfrekvensen.

Dette er frekvenser produsert av jordas elektromagnetiske bølger, og forskning viser at disse påvirker menneskers helsetilstand! I studier har de isolert mennesker fra jordas elektromagnetiske felt, og deltakerne opplevde sykdom etter kort tid!

Naturen har sine rytmer, det har også menneskekroppen! Du har dine indre biologiske rytmer som er veldig viktig å ta hensyn til for å ta vare på eller skape en god helse. En del av den indre rytmen er HRV (hjertevariabilitet). 

Når mennesker opplever sykdom er det veldig vanlig at det er store urytmer i de indre biologiske rytmene. Det er viktig å bringe seg selv inn i sunne rytmer, som et grunnlag for at kroppen skal ha de ressursene den trenger for å reparere seg selv.

I arbeid med klienter og studenter er det 3 store urytmer i den indre biologien som ofte går igjen, og som legger til rette for uhelse. Jeg har selv opplevd alle disse urytmene, og spesielt STORE utfordringer med HRV (hjertevariabilitet), søvnkvalitet og stress

HRV (hjertevariabilitet) og indre uro

Urytme i nervesystemet og HRV (hjertevariabilitet)

Veldig mange mennesker i vårt moderne samfunn lever i kronisk stress. Jeg har selv opplevd å ligge på sofaen med utmattelse, men kroppen er superaktivert og tankene går som en pingpong-ball i hodet. Umulig å slappe av. Kanskje du kjenner det igjen?

Det kan være flere underliggende årsaker til dette stresset (det er ikke bare tankekaos som er stress). Kroppen kan være i kronisk aktivert modus, uten at du kjenner på så mye tankestress. Urytme i nervesystemet, altså stress, gir utslag i HRV (hjertevariabilitet).

For å komme ut av kronisk aktivert modus arbeider jeg med klienter og studenter ut i fra 4 hovedkategorier: fysisk, mentalt, atferd og sjelelig. 

Kronisk stress tærer på kroppens ressurser, blokkerer kroppens helbredende egenskaper og legger til rette for uhelse og sykdom. For å legge til rette for gode helse, overskudd og velvære er det superviktig å bringe sunne biologiske rytmer tilbake i nervesystemet.

I medlemskapet online yoga og meditasjon er det fokus på verktøyene du trenger for stressmestring, skape indre ro og tilstedeværelse.

En HRV (hjertevariabilitet)-måling (les mer om målingene her) som viser livsilden etter mange år med kronisk stress, traumer og høyt belastningsnivå både fysiske, emosjonelt og mentalt. .

Urytme i søvnkvalitet

Selv har jeg hatt STORE søvnproblemer. Jeg utviklet mer og mer lakenskrekk, fordi jeg synes det var så kjedelig å se i taket om kvelden uten å få sove. Om morgenen våknet jeg som en zombie og følte meg mer sliten enn når jeg la meg om kvelden!

Jeg måtte få orden på søvnkvaliteten for at kroppen skulle ha de ressursene den trengte for å reparere seg selv og lade opp batteriene. Når kroppen ikke får god søvn mister den muligheten til å rydde, reparere og helbrede etter dagens belastning og stress. Det fører fort til en negativ spiral, uhelse og forverret HRV (hjertevariabilitet). 

En biohack rundt dilemmaet med skjermer på kvelden (som vi fleste gjør): gulbriller som blokkerer ut det hvite lyset fra skjermene!

Her viser HRV (hjertevariabilitet)-målingen redusert søvnkvalitet og kroppen har utfordringer med å gå inn i det parasympatiske nervesystemet om natten. Dette er min egen måling og perioden med dårligere søvnkvalitet kom etter en periode med for høyt stressnivå og belastning. 

Urytme i pust påvirker HRV (hjertevariabilitet)

Beate var en av mine deltaker på yogakurs og fortalte at hun hadde så problemer med pusten! Når hun skulle ta gode dype pust stoppet det opp i mellomgulvet. Helsa var preget etter mange år i kronisk stress med slitenhet, smerter og hodepine.

Hun var med på yoga to ganger i uka i 3 måneder når hun fortalte meg: nå kan jeg endelig ta gode dype pust uten at det stopper opp i brystet. Det er en helt ny verden! Jeg føler meg så mye mindre stressa i hverdagen, og når jeg begynner å jage meg opp er det som om du sitter på skulderen min og sier "stopp opp og ta noen gode dype pust".

Pusten er den eneste måten vi mennesker direkte kan påvirke det autonome nervesystemet og dermed HRV (hjertevariabilitet) - se forklaring på sammenhengen her, og er derfor en av de viktigste verktøyene vi har for å redusere stress!

Kort oppsummering om HRV (hjertevariabilitet) og kronobiologi

  • Sunne indre biologiske rytmer (som f.eks. HRV-hjertevariabilitet) er superviktig for å ha nok energi og overskudd i hverdagen.
  • Det moderne menneske har ofte tre store urytmer i forhold til sin kronobiologi: stress, søvn og pust. Det er et godt sted å starte for å lade opp batteriene og løse floken med lavt energinivå i hverdagen!
  • Det er mulig å måle tilstanden på dine indre biologiske rytmer med HRV (hjertevariabilitet)-analyse!

I denne HRV (hjertevariabilitet) målingen er det perioder med redusert livsild, dette på grunn av treningsøkter (og er helt normalt og slik kroppen skal reagere på økt puls). Det livsilden viser i bildet ovenfor er at kroppen har veldig god evne til å regenerere seg etter en intensiv treningsøkt! En sunn rytme er variasjon mellom aktivering (høyere puls) og hvile. 

Hvordan måle HRV (hjertevariabilitet) og kroppens rytmer?

24 timers HRV-analyse med autonome health har endret min rehabiliteringsprosess og mulighetene jeg har til å skreddersy tiltakene jeg gjør til min kropp og personlighetstype.

Det finnes flere måter å gjøre dette på:

Velg det som passer for deg, og ta kontakt med meg om det er noe du lurer på! Jeg svarer så gjerne. 

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Inspirasjon til transformasjon

Det føles skummelt for meg å bli helt personlig ute i det åpne rom for alle å lese. For mer innsikt i mine personlig tanker i hverdagslivet, bli med i min indre sirkel på mail! Der kan vi bli bedre kjent i tryggere rammer og jeg deler inspirasjon til transformasjon ut i fra egen livshistorie.  

Denne siden bruker cookies/informasjonskapsler. Ved å fortsette å bruke siden aksepterer du vår bruk av cookies på denne siden. Velkommen!  Les mer

>