Mine 3 personlige nei

En innrømmelse: meditasjon kan være skikkelig kjedelig og veldig vanskelig. Det tok meg mange år før jeg klarte å komme i gang med en regelmessig meditasjonspraksis. 

De første årene startet jeg opp med meditasjon også etter hvert bare glemte jeg det. Eller slutta. Eller hadde ikke tid. Det var mange grunner til at jeg ikke fortsatte å meditere, dette var mine 3 personlige NEI til meditasjon:

  • Et kaos av ubehagelige tanker dukket opp og jeg følte meg STRESSA
  • Det kriblet i hele meg og jeg lengtet etter å bli ferdig
  • Det føltes som totalt bortkastet tid å sitte gjøre ingenting!

Kanskje du kjenner deg igjen i et eller flere av opplevelsene? Meditasjon er noe av det vanskeligste jeg har lært meg og det var noe som absolutt ikke kom naturlig!

Hvorfor fortsatte jeg å meditere?

Spørsmålet er: hvorfor fortsatte jeg med meditasjon?

Sannheten er: det var så mange ganger jeg ikke fortsatte. Jeg slutta. Mange ganger.

Jeg utsatte det og tenkte, jeg mediterer heller i morgen! Og i morgen ble til dagen etter. Og dagen etter det igjen.

Det var ikke min feil at jeg startet igjen! 

Det var min livscoach som inspirerte meg til å plukke opp ballen igjen hver gang jeg mistet den. Jeg hadde så mange gode grunner til å IKKE meditere (som nevnt ovenfor). For å holde motivasjonen oppe trengte jeg noen gode grunner til å meditere. 

3 forskningsbaserte ja til meditasjon

Meditasjon er mye forsket på, og det er veldig interessant at de er kommet frem til helt klare forskningsbaserte fordeler med meditasjon (og jeg trengte disse for å booste min egen motivasjon)! Det er blant annet:

  • Meditasjon forbedrer evnen til å håndtere stress
  • Meditasjon reduserer kroppens stressresponser (det skal mer til før du lir stressa)
  • Meditasjon reduserer hormonelle reaksjoner på stress (f.eks. redusert kortisol)

Mine NEI ble etter hvert til ja

Mitt gjennombrudd med meditasjon kom når jeg virkelig begynte å oppleve resultatene av strevet jeg la ned i meditasjon. Det tok ca. 4 uker med meditasjon noenlunde hver dag i 10 minutter før jeg merket at stressnivået sank. Tankene klarnet. Pulsen ble redusert. Kroppen falt til ro. 

Etter hvert (etter en del fokus og repetisjon) begynte meditasjon å bli noe jeg så frem til! 

3 personlige ja til meditasjon

Det å etablere en stabil meditasjonspraksis er noe av det vanskeligste jeg har gjort, og det hadde ikke gått uten å få hjelp på veien. Jeg møtte meg selv så mange ganger i døra.

Meditasjon er også noe av det mest  verdifulle jeg har lært meg for min helse, velvære og livsgnist. I dag er dette mine 3 viktigste personlige ja til meditasjon:

  • Meditasjon hjelper meg med å jorde og sentrere meg
  • Meditasjon hjelper meg med å komme i balanse i en hektisk hverdag
  • Meditasjon bringer meg nærmere mine virkelige behov og min essens (sjelen)

Jeg håper denne artikkelen kan inspirere deg til å finne dine grunner til å teste ut meditasjon for å redusere stress og ta tilbake hvile som en superkraft!

Enkel meditasjon i hverdagen

Føler du deg inspirert til å starte opp din egen meditasjonspraksis? Du trenger ikke gjøre det alene eller bruke like mange år som jeg gjorde for å skape stabilitet i din meditasjon!

Det kan være så vanskelig å gjøre dette alene, så jeg har laget en helt gratis minitrening for å hjelpe deg på veien! Du er invitert til kunsten å hvile - som er en helt GRATIS minitrening laget for å hjelpe deg med å komme i gang med din meditasjons- og yogapraksis. 


{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Inspirasjon til transformasjon

Det føles skummelt for meg å bli helt personlig ute i det åpne rom for alle å lese. For mer innsikt i mine personlig tanker i hverdagslivet, bli med i min indre sirkel på mail! Der kan vi bli bedre kjent i tryggere rammer og jeg deler inspirasjon til transformasjon ut i fra egen livshistorie.  

Denne siden bruker cookies/informasjonskapsler. Ved å fortsette å bruke siden aksepterer du vår bruk av cookies på denne siden. Velkommen!  Les mer

>