Ny bevissthet?

Endringer starter med bevissthetsutvidelse og kunnskap! Får oversikten over kroppens autonome nervesystem - på en spennende måte. I slutten av artikkelen? Tips til hvordan gi slipp på stress og aktivere det parasympatiske nervesystemet.

Bjørnen tar deg!

Vi mennesker har alltid vært en del av naturen (det ser bare ut til at det moderne menneske har glemt hvor vi kommer fra). En viktig egenskap har vært å kunne kjempe mot det som truer livet, f.eks en sint bjørn eller på savannen en tiger.

I naturlige omgivelser har det vært noen egenskaper som har vært essensiell for vår overlevelse som art:

Kroppens flykt eller kjemp respons

Denne responsen i nervesystemet har mennesker vært helt avhengig av for å overleve.

Utfordringen er at verden har endret seg og vi ikke lenger er like truet av Bjørner og andre rovdyr. Men nervesystemet har fortsatt de samme reponsmekanismene. Det gjør ting litt utfordrende i den moderne verden, hvor vi har veldig mange impulser som aktiverer kroppens flykt eller kjemp respons.

Kanskje du kjenner deg igjen i å være ekstra skvetten? Eller at pulsen øker når telefonen ringer?

Kroppens nervesystem kan registrere plingelyden fra innkommende mail som stor fare! For nervesystemet er det som om kroppen møter en stor brunbjørn og må kjempe.

Andre ting som kan trigge flykt eller kjemp responsen i vår moderne verden:

  • Ringelyden på telefonen
  • Et brev fra Nav eller skatteetaten
  • Sjefen som hever stemmen
  • Krangling med kjæresten
  • Nyhetssendingen eller en artikkel i VG

Aktiv modus = det sympatiske nervesystemet

Det autonome nervesystemet er ikke viljestyrt og delt inn i tre deler: 

  • Det parasympatiske (bremsen)
  • Det sympatiske (gasspedalen)
  • Det enteriske (fordøyelsesystemet)


Når vi går inn i AKTIV modus og stress blir det sympatiske nervesystemet aktivert. Det parasympatiske sørger for regenerasjon og helbredelse av kroppens systemer. 

Hvorfor er det autonome nervesystemet så viktig for helsa?

Det autonome nervesystemet styrer viktige prosessen i kroppen! Her er noen av disse:

  • Kontrollerer funksjonene til alle indre organer 
  • Essensiell for kroppens helbredende egenskaper
  • Påvirker kroppens evne til avgiftning (detox)
  • Regulerer viktig kroppsfunksjoner som f.eks. fordøyelse, blodtrykk, hormonbalanse, immunforsvar og kroppstemperatur
  • Det er i parasympatisk modus kroppen reparer og helbreder seg selv


Se for deg noen av disse punktene ute av balanse, hva er konsekvensene for kroppen din? Påvirker det følelsen av velvære og overskudd? 

Er immunforsvaret redusert blir vi lettere syk. Hormoner ute av balanse kan ha veldig mange og ulike konsekvenser (som f.eks. humørsvingninger, kronisk stress, redusert sexlyst, vektøkning, utmattelse, overdreven svetting, konstant matlyst).

Hvordan aktivere det parasympatiske nervesystemet?

Har du vært i kronisk stressa modus (overaktivitet i det sympatiske nervesystemet) over lenger tid er det en kunst å aktivere det parasympatiske nervesystemet!

Det vil være en lettelse for kroppen.

En ting er viktig i denne prosessen: finn det du TRIVES med!

På denne måten er det større sannsynlighet for å at du vil investere litt tid og energi i å lære kunsten å hvile (og ikke bare starte opp for så å slutte igjen etter kort tid).

Finn det du trives med - her er noen tips!

Gi deg selv muligheten til å teste ut! Det er ikke slik at en ting passer for alle, vi er forskjellige. Det som er viktig å huske på er at det er viktig å teste ut noen ganger før du konkluderer meg å om det er noe for deg eller ikke.

Det å komme ut av kronisk stress er som å bryte gjennom en lydmur, først da blir det virkelig deilig å hvile og den gode roen kan bre seg i kroppen (så ikke gi opp)!

Her er noen tips til enkle steder å starte prosessen med å lære kunsten å aktivere det parasympatiske nervesystemet (hvor kroppen kan finne hvile og avspenning):

Restorative yoga

Dette er en av mine FAVORITTER! Det var på restorative yoga jeg startet min reise med å finne mer indre ro, og merket at jeg virkelig kunne lande i kroppen. På medlemsportalen finnes det mange timer med restorative yoga (helt enkle rolige yogaøvelser). 

Utiseta-meditasjon

Dette er en urgammel form for meditasjon for å gå i dyp kontakt med naturen og hennes helbredende rytmer. En enkel versjon av utiseta: finn et behagelig sted å sitte ute i naturen og tillat deg selv å bare være til for noen øyeblikk, samtidig som du legger merke til naturen rundt deg. 

Kaffe i stillhet

Jeg elsker kaffe. Og jeg elsker å bare la tankene vandre over en kopp kaffe. Ingenting annet, bare deg og kaffen. Forsøk å legge merke til smakene og hva som skjer i kroppen din.

Mikropauser

En essensiell del av min hverdag for å ta vare på energinivået! Finn små rom i hverdagen hvor det er mulighet for en ørliten pause. Det kan være 30 sek hvor du tar et par gode dype pust, mens du sitter foran PCen. 

Dagbokskriving

Dump tankene ned på et stykke papir og de roer seg ofte ned. Min opplevelse er at det er lettere å lande kaotiske tanker når jeg får bearbeidet de gjennom skriving. Min favoritt tid for å skrive dagbok: på kvelden for å lande dagen og gi slipp på bekymringer. 

Bevissthetsutvidelse

Det er veldig vanlig at ting går på automatikken, og vi ikke helt er klar over hva som egentlig aktiverer stressresponsen. Det går under radaren! Da er det viktig å bli bevisst over hva som trigger kronisk stress, slik at det blir mulighet til å gjøre noe med det. Dette kan gjøres gjennom ny kunnskap og/eller samtale med en livscoach, terapeut eller psykolog. 

Gratis minitrening: kunsten å hvile

Jeg har også laget en helt GRATIS minitrening for å hjelpe deg i gang med prosjektet reduser stress! Det er en måte å KICKSTARTE prosessen med å ta tilbake hvile som en superkraft i hverdagen.

Kunsten å hvile

En 5 dagers GRATIS minitrening for å kickstarte prosessen med å ta tilbake hvile som en superkraft i hverdagen. 

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Inspirasjon til transformasjon

Det føles skummelt for meg å bli helt personlig ute i det åpne rom for alle å lese. For mer innsikt i mine personlig tanker i hverdagslivet, bli med i min indre sirkel på mail! Der kan vi bli bedre kjent i tryggere rammer og jeg deler inspirasjon til transformasjon ut i fra egen livshistorie.  

Denne siden bruker cookies/informasjonskapsler. Ved å fortsette å bruke siden aksepterer du vår bruk av cookies på denne siden. Velkommen!  Les mer

>