Enda mer på timeplanen?!

Når jeg må fylle opp kalenderen enda mer, kjenner jeg en klaustrofobisk følelse og at dette blir FOR mye! Føles det kjent?

I min rehabiliteringsprosess etter kronisk utmattelse måtte jeg trene meg opp på å fylle kalenderen igjen. Det startet med å kunne ha en avtale om dagen og en hviledag i mellom. Nå ser kalenderen min ut som en fargesprakende oversikt (jeg bruker ulike fargekoder i min kalender for å hjelpe meg med balanse mellom jobb, studier og fritid).

Enda mer på timeplanen ØKER kanskje stressnivået! 

Mange kjenner nok på dette i en hektisk hverdag: enda mer på timeplanen?! Derfor tror jeg det er viktig å finne smarte verktøy for å håndtere stress som ikke tar masse tid!

Mikropauser for mindre stress

Den beste magiske pillen jeg har kommet over for å bryte ut av stress er MIKROPAUSER i hverdagen. For noen holder det med en magisk pille, andre (som har opplevd kronisk stress over lang tid) kommer nok ikke unna å investere litt mer for å bryte ut av det.

Uansett hvor du er i stressnivå: mikropauser er et genialt sted å starte!

Mirkopauser er små rom i hverdagen hvor kroppen og hodet får muligheten til å hente seg inn igjen, lade batteriene for et lite øyeblikk.

Lettelse for kroppen i små pauser

Det er så lett å fylle alle små rom i hverdagen med skjermer (og jeg tar meg ofte i å gjøre dette selv!) Et par minutter ledig? Impulsen til å sjekke mobilen er ofte aktiv!

Hjernen trenger små pauser (mikropauser) i hverdagen for å fordøye og sortere alt det som foregår. Når alle små rom fylles med mer informasjon er veien kort til: OVERVELDELSE (og mer stress).

Når det blir en vane med mikropauser i hverdagen, vil det vær en stor lettelse for kroppen. Min kropp gir nesten fra seg et lite sukk i disse små pausene, og det er så deilig å gi meg selv muligheten til å hente meg inn igjen (selv om kolleger ser litt rart på meg noen ganger når jeg bare sitter å ser i veggen)! 

Hvordan ta mikropauser?

Mikropauser er veldig enkelt, men kan være litt vanskelig å bli vant til i starten. Det er en ny vane som må trenes på!

Mikropauser kan være:

  • Et par minutter å bare se ut av vinduet
  • Sitte på en benk og se folk gå forbi
  • Noen gode dype pust sittende på kontorplassen
  • Fem minutter på sofaen uten stimuli (i form av skjermer)
  • Noen minutter meditasjon
  • Gå på do uten telefonen i hånda
  • Drikke kaffe i stillhet 


Mikropausene trenger ikke vare lenge (30 sek kan være nok).

Bruk de små rommene som allerede er i hverdagen, men la de være der uten å fylle på med mer stimuli eller informasjon. Da vil det ikke ta noe mer tid i hverdagen!

Ha er belønninga for å ta mikropauser?

Min kropp belønner meg med mer energi, mer indre ro, klare tanker og mer stødighet til å stå i livets stormer. Og ikke minst: etter hvert ble det lettere å kjenne når kroppen trenger en pause, slik at jeg ikke sliter meg ut i løpet av dagen.

Det er en lettelse for kroppen å få lov til å hente seg inn igjen flere ganger i løpet av dagen. Små pusterom. Regenerasjon. Med mikropauser er det vanlig å oppleve mer energi, mental klarhet og indre ro. 

Velg ut en måte å ta mikropauser på og test ut hvordan det er for deg!

Vi har alle små rom i hverdagen, test gjerne ut allerede i dag! Det er så mye lettere å sette i gang med nye ting når det er ferskt og motivasjon er der. 

Mikropauser er noe jeg anbefaler alle som ønsker å redusere stress! Kroppen din vil etter hvert belønne (og kanskje takke) deg.

Hvis du i tillegg har 10-20 minutter å investere i deg selv for å lære kunsten å hvile kan det skje magi når det gjelder det å komme ut av kronisk stressa modus. Vil du være med videre på reisen med nyttig kunnskap og verktøy?


Kunsten å hvile

En helt GRATIS minitrening for å kickstarte prosessen med å ta tilbake hvile som en superkraft i hverdagen. 

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Inspirasjon til transformasjon

Det føles skummelt for meg å bli helt personlig ute i det åpne rom for alle å lese. For mer innsikt i mine personlig tanker i hverdagslivet, bli med i min indre sirkel på mail! Der kan vi bli bedre kjent i tryggere rammer og jeg deler inspirasjon til transformasjon ut i fra egen livshistorie.  

Denne siden bruker cookies/informasjonskapsler. Ved å fortsette å bruke siden aksepterer du vår bruk av cookies på denne siden. Velkommen!  Les mer

>