Stresstanker og bekymringer

Mange ganger har jeg forsøkt å endre vaner eller komme ut av problemer uten å lykkes. Det har vært repeterende tanker om å ikke være bra nok, stresstanker og bekymringer. 

Jeg har så mange ganger hatt den følelsen av at kroppen ikke klarer å lande om kvelden, og tankene går på høygir! Det blir umulig å sovne, og jeg har bare vridd meg i senga med en hjerne som ikke vil roe ned. 

Det kan være vanskelig å endre gamle vaner og tankemønster. Noen ganger føles det som om det er en strikk som på magisk vis trekker tilbake i gamle mønster!

Hva om det ikke er din feil?

Det kan være vondt å ikke få til de endringene vi lengter etter. Jeg har forsøkt på mange endringer, ikke fått det til og blitt superskuffa. Det utviklet seg etter hvert til en negativ sirkel.

Den negative sirkelen utviklet seg til dårlig samvittighet og selvtilliten fikk seg en knekk for hvert mislykka forsøk. Presset på meg selv økte. Det hadde vært lettende å høre:

Det er ikke din feil at det er vanskelig å komme ut av stress-modus, gamle vaner eller bekymringstanker! Så det kan bli litt mindre dårlig samvittighet. 

Menneskehjernen er programmert sånn!

Det stemmer faktisk: det er ikke din feil at endringer (som f.eks. å bryte ut av kronisk stressa modus) er vanskelig! Det er den menneskelige hjerne som er laget sånn.

Menneskehjernen har to grunnleggende programmer som har vært helt nødvendig for vår overlevelse som art.

Disse to programmene er:

  • Repeterende programmer! Dette er hjernens sparebluss. Hjernen gjentar allerede innprogrammerte mønster, fordi det sparer energi og ressurser.
  • Beskyttelsesprogrammer! Dette programmet skal sikre overlevelse. Det skal beskytte mot farer og er ofte basert på frykt.

Hvorfor er det så viktig å vite om disse to programmene til hjernen?

Fordi det er disse to programmene som gjør det vanskelig å endre vaner og gamle mønster!

Uten at vi er klar over disse to programmeringene tar de ofte automatisk over, gjerne uten at vi legger merke til det bevisst en gang:

  • Repeterende programmer sørger for sparebluss! Endringer krever mye energi, så hjernen ønsker å gå tilbake til sparebluss.
  • Beskyttelsesprogrammer sørger for overlevelse! Hjernen ønsker å forholde seg til det som er trygt, endringer er ukjent. Hjernen ønsker å gå tilbake til gamle trygge mønster.

Disse mønstrene fører til at vi på magisk vis faller tilbake i gamle vaner og mønster! Et av mønstrene som hjernen husker spesielt godt? Stressa modus!

Hvordan håndtere hjernens programmer for å lykkes med å komme ut av stressa modus?

De to magiske ordene for å håndtere de grunnleggende programmene i hjernen så de ikke ødelegger for deg på automatikk:

  • Fokus
  • Repetisjon

Det er ingen magisk pille, og kanskje litt kjedelig fordi det må gjøres over tid. Men kanskje det er verdt det allikevel (den eneste som har svare på det er deg).

Fokus og repetisjon

Fokus betyr å ha oppmerksomhet rundt både det du ønsker å forbedre og hva som trengs å gjøres for å komme dit. En plan for å komme ut av stressa modus, og hva kan stresset erstattes med? 

Når vi tar noe bort er det viktig å være bevisst på hva vi ønsker å fylle på med. 

Repetisjon betyr at hjernen må få muligheten til å skape nye nervebaner, slik at det du lengter etter blir den nye normalen! For å komme ut av stressa modus vil det f.eks. være å trene på å gi slipp på stress og komme inn i hvile (parasympatisk modus). 

Hvordan sørge for fokus og repetisjon?

Her er vi alle forskjellige, og det er viktig at du finner dine nøkler til å stå i et prosjekt over tid og ikke gi opp på veien!

Noen prosjekter er enkle å stå i og motivasjonen er på topp. Andre prosjekter er vanskelig. Spesielt når det kommer til å endre inngrodde vaner eller kronisk stressa modus som har vart mer enn 6 måneder. 

For meg  var det en superviktig del av løsningene for å klare å komme ut av kronisk stressa modus: få hjelp (vi trenger faktisk ikke få til ALT alene)!

Noen som hjelper deg på veien...

Det å søke hjelp kan være på forskjellige måter, og du må finne det som passer for ditt liv. Det kan f.eks. være gjennom et kurs (eks. min gratis minitrening: kunsten å hvile), yoga- eller meditasjonstimer, livscoach, psykolog eller terapeut.

Det kan også være det som kalles for en accountability partner: gjør en avtale med et annet menneske (en venn, kjæreste eller studiekamerat) som holder deg ansvarlig for at du følger opp dine mål. 


Kunsten å hvile

En helt GRATIS minitrening for å kickstarte prosessen med å ta tilbake hvile som en superkraft i hverdagen. 

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Inspirasjon til transformasjon

Det føles skummelt for meg å bli helt personlig ute i det åpne rom for alle å lese. For mer innsikt i mine personlig tanker i hverdagslivet, bli med i min indre sirkel på mail! Der kan vi bli bedre kjent i tryggere rammer og jeg deler inspirasjon til transformasjon ut i fra egen livshistorie.  

Denne siden bruker cookies/informasjonskapsler. Ved å fortsette å bruke siden aksepterer du vår bruk av cookies på denne siden. Velkommen!  Les mer

>